top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

החשיבות של סמסקרות בטיפול הפסיכו-יוגי


מה היא סמסקרה? מה המשמעות שלה בחיינו? למה היא חלק בלתי נפרד מהטיפול הפסיכו-יוגי?

מה היא סמסקרה?

המושג סמסקרה מגיע מהפילוסופיה ההודית ומשמעו הטבעה מנטלית לאחר אירוע או חוויה לאורך החיים. כלומר כל מה שקורה לנו בחיינו יכול להשאיר הטבעה כזאת, תלוי כמה האירוע או החוויה מקוטלגים כמשמעותיים עבורנו. יצירת סמסקרה היא אינדיווידואלית ולכן משתנה מאוד מאדם לאדם. מאחר שיש חוויות ואירועים רבים לאורך החיים, הסמסקרות הולכות ומתרבות.

מה המשמעות של סמסקרות בחיינו?

מאחר שסמסקרה הופכת אירוע מסוים למשמעותי יותר מאירועים אחרים, הסמסקרה שיצרנו משפיעה מאוד על החוויות והאירועים שקורים לנו בהמשך החיים. כל אירוע וחוויה מתחיל לעבור דרך הפילטר של אותה הטבעה מנטלית, וכתוצאה מכך אנחנו מתחילים לחוות את העולם דרך מסננת ענקית של אירועי העבר. אנחנו עלולים להמשיך לחוות את אותו כאב, כעס, עצב ותסכול שוב ושוב, כי ההטבעה שיצרנו לא מאפשרת לנו לראות את האמת כפי שהיא, אלא מעוותת אותה לפי הסמסקרות הקיימות בתוכנו. בנוסף הסמסקרה יוצרת מחסום פנימי שעוצר זרימה טבעית של אנרגיה בתוך הגוף, ואנחנו מרגישים עייפים, מותשים ומוטרדים כל הזמן.

למה הסמסקרות הן חלק בלתי נפרד מהטיפול הפסיכו-יוגי?

מאחר שהסמסקרות גורמות לעיוות של המציאות, הן יוצרות סבל עצום שלא מפסיק. שוב ושוב אנחנו מוצאים את עצמנו באותו מעגל סיוט ולא מצליחים להבין איך לצאת ממנו. הטיפול הפסיכו-יוגי מלמד איך לשחרר את עצמנו מהסמסקרות שיצרנו כדי לאפשר לחוות את העולם כפי שהוא, בלי לצפות לכאב, אסון, תסכול, אשמה ועצב. בנוסף הוא מלמד איך לא ליצור סמסקרות חדשות שרק יחליפו את הישנות.

עצם ההתבוננות באירועי העבר שיצרו אצלנו את ההטבעה תאפשר לנו להתנקות מההטבעות האלה ולקבל את העולם ללא פילטר שמעוות את המתרחש מחוץ לנו. אנחנו נפסיק לחוות את העולם כמסוכן ומתעלל ונבין שהחוויה היתה קשורה ישירות לסמסקרות שאנחנו יצרנו ויוצרים. כך נלמד שהעולם מאוד בעדנו, ושאין צורך בשום דבר חיצוני כדי להרגיש אהבה, שלווה ומסוגלות. הכל נמצא בתוכנו, אך מסתתר מתחת להטבעות שיצרנו לאורך השנים. מאחר שההטבעות האלה אינדיווידואליות וייחודיות לנו, רק אנחנו יכולים לשחרר את עצמנו מהן. אף אדם חיצוני לא יכול לעשות את העבודה הזאת עבורנו, ושום דבר חיצוני לא יעלים את הסמסקרות. כסף, בן/בת זוג, עבודה, סמים, סקס או כל בריחה אחרת לא עוזרים, והרבה פעמים רק מחזקים את ההטבעה. הדרך אל האושר עוברת תמיד דרכנו. כל עוד לא ניקח אחריות על ההטבעות שיצרנו בתוכנו ונשחרר אותן, נמשיך לסבול, להרגיש תקועים ולברוח כדי לא להתמודד עם עצמנו.

622 צפיות
bottom of page