top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

התמכרות לעולם הווירטואלי – כשהמסך הופך למציאות שלנו


הילה נפתלי - פסיכולוגית

אתמול נכנסתי לחנות בגדים כדי למצוא שמלת מיני חדשה. בעודי מסתובבת לי שמתי לב לשתי בנות בתא המדידה שמצלמות את עצמן מודדות פריטים שונים כדי לפרסם ברשת החברתית. המטרה, כך שמעתי אותן משתפות זו את זו, היא לבדוק כמה לייקים תקבל כל אחת ולפי זה לדעת אם לרכוש את הפריטים או לא.

כרגיל הגלגלים בראש שלי התחילו להסתובב וחשבתי על המשמעות של מה שנאמר. הבנות בעצם אומרות שבלי לייקים הן לא קונות. ישר עלו לי בראש המון שאלות:

למה הן מייחסות חשיבות גדולה כל כך לרשת החברתית וללייקים?

כמה לייקים זה מספיק?

האם משנה מי עושה לייק או שסופרים באופן כללי?

מה קורה אם אחת מקבלת יותר לייקים מהשנייה? האם זה מסיים את החברות ביניהן?

התחלתי לחשוב על הזמן שלוקח להן לקנות שמלה, למשל. בניגוד אלי הן נכנסות לחנות, מודדות, מצלמות כמה תמונות של אותו דגם, בוחרות איזו תמונה לפרסם, ממתינות לתגובות ובודקות אם יש מספיק לייקים וממי. רק אז הן מחליטות אם לקנות או לא.

מה שלי לוקח חמש דקות לכל היותר להן לוקח יום שלם, ועדיין הן יכולות לצאת בלי כלום ועם ביטחון עצמי ירוד התלוי בלייקים שקיבלו באותו יום.

זו דוגמה אחת מני רבות הממחישה כמה אנרגיה וזמן אנשים משקיעים בעולם הווירטואלי וכמה המסך והרשתות החברתיות השתלטו לחלקנו על החיים. חלקנו לא סומכים יותר על מה שמולנו אם אנחנו לא רואים זאת על מסך. יש תחושה שבלי צילום, פרסום ברשתות החברתיות ולייקים מהסובבים האירוע או אפילו אנחנו כבני אדם לא קיימים.

המשפט "היופי הוא בעיני המתבונן" הוחלף אצל חלקנו במשפט "היופי הוא מה שמצטלם טוב ומקבל יותר לייקים".

מה המשמעות מבחינת הזהות העצמית שלנו?

המשמעות היא שראייה על מסך, המתנה ללייקים ופרסום תמידי ברשתות החברתיות הופכים אותנו לרובוטים. במקום להשתמש בששת החושים שנולדנו אתם, שהם חלק מהמהות, הצמיחה וההתפתחות הרגשית והגופנית שלנו, חלקנו מתחילים להסתמך על חוש הראייה בלבד ולבנות עליו את הזהות העצמית שלהם. גרוע מכך, לא סתם חוש הראייה אלא חוש הראייה דרך המסך. כלומר לא רק שאנחנו לא מסתמכים על ששת החושים, אלא החוש שאנחנו מסתמכים עליו מתעוות דרך מסכים ועולם וירטואלי. כך הזהות העצמית שלנו מתעוותת, ואנחנו מתרחקים שנות אור מהמהות האותנטית שלנו.

כתוצאה מכך היכולת להיות נוכחים בעולם הלא וירטואלי הולכת וקטנה. מתפתחת תלות בעולם הווירטואלי, והראייה על מסך הופכת לנורמטיבית עבורנו. זה יכול לסכן את המסוגלות לחיות ולתפקד בעולם האמיתי ולקשור קשרים חברתיים וזוגיים מחוץ למסך.

אז אם אתם מרגישים שהעולם הווירטואלי השתלט עליכם, ואתם ממתינים ללייקים/תגובות ברשתות החברתיות, מצטלמים באופן אובססיבי כדי לשתף ברשת וגולשים באופן תמידי בעולם הווירטואלי, רוב הסיכויים שפיתחתם תלות. אם נמאס לכם לחיות ולבזבז את החיים שלכם בעולם המסכים, שעות על גבי שעות, צרו קשר - 0532809660. החושים שלכם לא אבדו – הם פשוט צריכים אימון מחדש כי הזנחתם אותם לטובת עולם וירטואלי, שלא זקוק להם.

31 צפיות
bottom of page