top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

סטרס (לחץ)


הילה נפתלי - סטרס

מה הוא סטרס (לחץ)? איך הוא נוצר? מה ההשפעות הנפשיות והגופניות שלו?

בימינו יש הסכמה רחבה שסטרס (לחץ) הוא הגורם מספר אחת למחלות נפשיות וגופניות. נשאלת השאלה מה הוא סטרס ומה מקורו.

אני עוסקת בתחום כ-12 שנים (לא כולל שנות הלימוד). לאורך כל השנים פנו אלי כל מיני אנשים עם סיפורי חיים מגוונים וקשים. כולם ללא יוצא מן הכלל סבלו מלחץ אדיר בחייהם, וכולם חשבו שהלחץ הזה נובע מהקשיים שהם חווים. כולם היו בטוחים שברגע שנפתור את הקשיים, הלחץ בחייהם ירד, וכולם הבינו לאורך התהליך שלחץ לא נובע מקושי חיצוני שאנחנו "חייבים" להתמודד איתו, אלא מהגישה הפנימית שלנו לאותו קושי או לחיים בכלל.

מה זה אומר? לחץ מגיע כשאנחנו לא יודעים איך לגשת לקושי או לחיים באופן רגוע, שקול, מרוכז והכי חשוב – באורך נשימה. לחץ מגיע מהציפיות שלנו איך דברים אמורים להיות. לחץ מגיע כי אנחנו לא מעריכים את עצמנו ואת הסביבה שלנו. לחץ מגיע כי אנחנו לא דואגים לעצמנו באופן רך ואוהב. לחץ מגיע כי אנחנו לא מפסיקים לבקר את עצמנו ואת הסביבה שלנו. לחץ מגיע כי למדנו להתרכז בעבר ובעתיד ולא להיות בהווה. לחץ תלוי אך ורק במידת הרכות שבה אנחנו מתייחסים לעצמנו.

ככל שנתרכז בכאן ועכשיו כדי למצוא פתרון נקודתי למה שקורה ברגע הזה, בלי לבקר, בלי להאשים את עצמנו, אלא בסבלנות, ברכות ובאורך נשימה, כך נחווה פחות סטרס בחיים, לא משנה מה קורה מסביבנו או מה החיים מזמנים לנו.

אדם שלו ורגוע הוא אדם שיודע איך לגשת לדברים באופן רך ושקול, לא משנה מה קורה לו בחיים.

האם נחווה סטרס רק כשקורים דברים שאנחנו חווים כשליליים? לא!

כאמור, הסיבה לכך היא שאין קשר בין לחץ לגורמים חיצוניים. לחץ נובע ישירות מהיכולת שלנו להתמודד עם מה שקורה.

רובנו חושבים שאם לאדם יש כל מה שביקש בחיים, זה אומר אוטומטית שאין לחץ, אך הרבה פעמים ההפך הוא הנכון.

לאורך השנים צפיתי בקליניקה באנשים שקיבלו דרך התהליך הטיפולי בדיוק את מה שכל כך רצו ואיחלו לעצמם:

לדוגמה, גבר שחיפש זוגיות ומצא אותה סוף סוף, אישה שביקשה להיכנס להיריון וקיבלה את מבוקשה, אדם שרצה פרנסה טובה וזה קרה סוף סוף.

כולם ללא יוצא מן הכלל חשבו שהגורם ללחץ בחייהם הוא העובדה שאין להם מה שהם כל כך רוצים. כולם גילו בתהליך הטיפולי שזה לא נכון.

סטרס תמיד נובע מהגישה שלנו למציאות, לא ממה שהמציאות מזמנת לנו. רובם הרגישו סטרס כי אף על פי שקיבלו את מה שייחלו לו, זאת הייתה סיטואציה חדשה שהם לא ידעו איך לגשת אליה. מי שקיבל את הסיטואציה ברוגע, באורך נשימה וברכות חווה פחות לחץ. מי שהתחיל לבקר את עצמו ולהגיד "קיבלתי כל מה שרציתי, אז למה אני לא מאושר?" חווה לחץ עצום ולפעמים אף התקשה ליהנות מהברכה הנפלאה שקיבל.

אם אנחנו רוצים להיות פחות לחוצים, אנחנו חייבים להבין שלחץ לא נובע מהסביבה או מהסיטואציה החיצונית. לחץ נובע מהגישה שלנו לדברים, ואפשר ללמוד לגשת לדברים ברכות, ללא ביקורת, מתוך הקשבה פנימית, תחושת מסוגלות ואורך נשימה. מעבר לבקשות שלנו מהטיפול (זוגיות, עבודה טובה, היריון, הקלה), הדבר הכי חשוב שהתהליך הטיפולי נותן הוא תחושת מסוגלות מחוץ למסגרת הטיפול, כלומר הביטחון שלא משנה מה החיים מזמנים לי, אני אדע להתמודד בלי ליצור לעצמי סטרס מיותר, שיעשה אותי חולה נפשית ו/או גופנית.

הילה נפתלי – פסיכולוגית ופסיכו-יוגית

14 צפיות
bottom of page