top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

שני צדדים של אותו מטבע


הילה נפתלי - שני צדדים לאותו מטבע

כשלמדתי באוניברסיטה היו תקופות שעבדתי בשלוש עבודות כדי להתפרנס. בין היתר עבדתי בחדר כושר. אני נזכרת במאמן שעבד אתי, ובכל פעם שהייתי שואלת אותו איך הוא מרגיש היה עונה לי: "מצוין! אני תמיד מצוין!" בכל פעם מחדש הייתי מקבלת את אותה תשובה. יום אחד כבר לא יכולתי לעבור בשתיקה על תשובתו ושאלתי אותו: "איך אתה יודע?" הוא הסתכל בי המום ולא הבין כלל מה אני רוצה ממנו. הסברתי את עצמי: "איך אתה יודע שאתה מרגיש מצוין אם אתה אף פעם לא מרגיש רע? איך אתה יודע?"

מעולם שוב לא שמעתי אותו אומר: "אני תמיד מרגיש מצוין!"

הסיפור הזה מחדד לי כמה בחברה שלנו אנחנו מעודדים את החיובי, הטוב, המוצלח. בה בעת אנחנו שוכחים שבלי השלילי, הרע, בלי כישלון והרס, לא היינו יכולים להבין את הצד השני של אותו מטבע. אי אפשר לחיות חיים שמחים תמיד. זה יעד לא מציאותי. כן אפשר להגיע למקום שביחס לימים קודמים אני מרגישה שיפור. עם זאת צריך לזכור שתמיד יהיו ימים פחות מוצלחים. השאלה היא לא כמה רגעים של אושר והצלחה יש לי, אלא איך אני בוחרת להתמודד עם מצבים חיוביים ועם מצבים שליליים. יעד מציאותי יכול להיות לשפר את יכולת ההתמודדות עם מצבים שונים ולהבין שלכל מטבע יש שני צדדים. כל מה שאנחנו מחליטים או שקורה לנו בחיים אפשר לפרש לחיוב או לשלילה, ושתי האופציות מקובלות לגמרי. השאלה היא איזה פירוש מתאים יותר לסיטואציה ולמצב הנפשי-גופני שלנו ברגע נתון.

למה הכוונה?

אם אני חולה, כמה שאהיה חיובית, זה לא יעזור לי. אני חולה ולכן חייבת לתת מנוחה לגוף ולנפש שלי. לחשוב באופן חיובי ולהגיד לעצמי: כן, לכי לעבודה, אז מה עם יש לך קצת חום? שטויות, זה יעבור – זאת לא הדרך. מה שיכול לעזור הוא להגיד לעצמי: אני מרגישה רע, אני לא הולכת לעבודה, יש לי יום גרוע – כלומר להודות שהמצב רע וזהו, לא להתנצל, לא לנסות בכוח לעשות דברים "שמחים", אלא פשוט לקבל את המצב.

הסוד לחיים בריאים הוא להבין ולקבל שיש שני צדדים לאותו מטבע. לפעמים אנחנו מתחשבים יותר בצד אחד, ולפעמים יותר בצד השני, וזה יוצר איזון בין גוף לנפש. אי אפשר לחיות בצד אחד בלבד, כי זה להתעלם מחוקי הטבע. החיים הם סוג של מטבע. בכל בוקר, כשאנחנו קמים, היקום זורק את המטבע, ובכל פעם צד אחר הוא הדומיננטי. השאלה היא לא על איזה צד המטבע נופל, אלא איך אנחנו מתמודדים עם התוצאה. ניתן ללמוד איך להתמודד באופן חיובי יותר, אך אי אפשר ללמוד להיות שמחים תמיד. אין מטבע כזה.

240 צפיות
bottom of page