top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

התקפי זעם אצל גברים


הילה נפתלי - התקפי זעם אצל גברים

מה הוא התקף זעם? מתי הוא מופיע? איך מתמודדים עם התקף זעם?

כחלק מעבודתי גברים צעקו והשתוללו מולי לא מעט. בדרך כלל אני לא מתרגשת מזה יותר מדי, אך כן שמה גבולות ברורים מאוד לסיטואציה ולגבר בפרט. לפעמים אני תוהה באיזו מידה החברה מעודדת את ההתנהגות הזאת אצל גברים בכך שהיא מקבלת גבר זועם בהבנה רבה יותר מאשר גבר שפורץ בבכי או שסובל מהתקף חרדה. באופן כללי נאמר לגברים שהם פחות רגישים מנשים, ואני חייבת להודות שאני לא מסכימה כלל לאמירה הזאת. בעיני זו טעות להכניס לגברים שטות כזאת לראש, כי זה מפעיל עליהם לחץ גדול שלא להראות סימני רגישות מול אדם אחר. בעיני זה אומר לגדל דור שלם של גברים נכים רגשית, כי מראש פוסלים את היכולת הרגשית שלהם.

מהו התקף זעם?

התקף זעם מתבטא בדרך כלל בהתנהגות זועמת ולא פרופורציונלית לסיטואציה שבה ההתקף מתרחש. התקף זעם מלווה בדרך כלל בצעקות, בהשתוללות ובקללות, ובמקרים קיצוניים מאוד בשבירת חפצים ובאלימות פיזית.

מתי התקף זעם מופיע?

אצל גברים התקף זעם מופיע בדרך כלל כשהם חווים חוסר אונים בסיטואציה מסוימת. במילים אחרות, כשגבר מרגיש שאדם מסוים או סיטואציה מסוימת יוצאים משליטתו. זה גורם לו להרגיש שהוא חייב להחזיר את השליטה לידיו בכוח. עקרון איבוד השליטה הוא הבסיס לכל התקף זעם, וכאן בעצם עיקר הבעיה. מדוע?

גבר שמרגיש צורך לשלוט בכל מצב הוא גבר שמרגיש ביומיום חרדה עצומה. הוא שולט בחרדה הזאת בכוח המחשבה, וכל עוד אף סיטואציה או אדם לא מפרים את הכוח הזה, הוא מצליח לשלוט בזעמו. ברגע שגבר כזה נכנס למצב של סכנת איבוד שליטה, הוא מגיב באופן קיצוני כדי להחזיר את השליטה לידיו וחס וחלילה לא לחוות חרדה. כלומר התקף זעם הוא הגרסה הגברית להתקף חרדה.

איך מתמודדים עם התקף זעם?

הקושי העיקרי הוא להודות שאתה פוחד מסיטואציות או מאנשים מסוימים ולקבל את הקושי הזה. אתה צריך להבין שזה שאתה גבר לא עושה אותך חסין מרגשות. להפך, אתה עוד יותר בסיכון. החברה מקבלת רגשנות וחרדה אצל אישה, אך לא אצל גבר. כתוצאה מכך גברים מרגישים צורך להסתיר ולשלוט בחרדה יותר מנשים ומכוונים את החרדה הזאת למשהו שנחשב באופן לקוי כתכונה גברית – שליטה וכוחנות. שליטה וכוחנות הורסות את האינטראקציה הבין-אישית ומשאירות אותך בסוף בודד עוד יותר מול החרדה שלך, וזה מגביר את הרצון לשליטה, והרצון הזה מגביר את הסיכון להתקף זעם נוסף.

חשוב לזכור שהתקף הזעם עצמו הוא חוויה של חוסר שליטה, שמגבירה עוד יותר את הרצון לשליטה. כתוצאה מכך אתה כגבר מוצא את עצמך במעגל סבל אינסופי, שאתה מתקשה לצאת ממנו לבדך. בנוסף החברה פוחדת ממך ולא מעזה לשים לך גבול. זה מגביר עוד יותר את התקפי הזעם עד שאתה מגיע לבית הסוהר או במקרה הטוב יותר לטיפול פסיכולוגי שנכון לך.

אז גברים יקרים, אם אתם מרגישים שכל העולם רב אתכם ועושה לכם דווקא, בואו ללמוד להירגע ולמצוא בתוך עצמכם מקום רך ושקט יותר. בואו ללמוד להתמודד עם חרדה, חוסר אונים ואיבוד שליטה באופן מוצלח יותר בלי לפגוע בסביבתכם ובלי לשבור חפצים. תלמדו לחיות בסובלנות, בלי קללות וצעקות, ותלמדו לנשום לפני שאתם עושים מעשה שיעלה לכם או לאנשים שסביבכם ביוקר, כי אז באמת לא תהיה דרך חזרה. קחו אחריות על הזעם שלכם וצרו קשר: 0532809660

236 צפיות
bottom of page