top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

התקפי חרדה – כשהגוף והנפש לא מסוגלים יותר להחזיק מעמד


הילה נפתלי - התקפי חרדה

מה הם התקפי חרדה? מתי זה קורה? איך אפשר לטפל בהם?

הגוף והנפש שלנו נועדו להיות צוות. הטבע חיבר ביניהם, וכל רצון להפריד ביניהם, בין אם מודע או לא מודע, יכול לעורר אזעקה גופנית ונפשית. בניגוד לאזעקה ברכב, אין שלט אחד שמדליק ומכבה את האזעקה. האזעקה יכולה לקרות בן רגע, ועוצמת הרעש שלה תלויה בפער שיצרנו בין הגוף לנפש שלנו. ככל שהפער גדול יותר, כך האזעקה תימשך זמן רב יותר ובעוצמות גדולות יותר. לאחת מאזעקות הגוף-נפש האלה קוראים התקפי חרדה.

התקף חרדה בדרך כלל קורה בפתאומיות. הוא מתבטא בחרדה ובמחשבות דאגה קיומית שמלוות בסימנים גופניים כגון רעד בידיים ובגוף כולו, קוצר נשימה, דפיקות לב מואצות, הזעה, מתח בחזה, בפנים ובכתפיים.

אחת הסיבות שהתקפי חרדה נחווים כסבל גדול כל כך היא תחושת איבוד שליטה על המערכת הגופנית-נפשית-קוגניטיבית שלנו. החרדה מההתקף הפתאומי יוצרת מתח נוסף שמעודד התקפי חרדה. זה מוביל למחשבות של דאגה קיומית ומחמיר את הסימנים הגופניים. עוצמת הסימנים הגופניים, בעיקר קוצר נשימה ודפיקות לב מואצות, מגדילה את החרדה הקיומית, וזה מעודד התקף נוסף. נוצר מעגל חרדה – סבל שלם שקשה לצאת ממנו לבד.

איך לטפל בהתקפי חרדה?

לטיפול יש שני שלבים:

  1. בשלב הראשון יש להרגיע את התקף החרדה באמצעות פעולות שנעשות בזמן ההתקף:

  2. לא לעצום עיניים אלא לפקוח עיניים ולהסתכל מסביב

  3. לסגור את הפה ולנשום דרך האף לבית החזה, להתרכז בנשימה, לנשום נשימות עמוקות – שאיפה ונשיפה איטיות ככל האפשר

  4. הפעולות האלה מרגיעות את הגוף, וקצב הלב חוזר למצב הרגיל. הרגעת הגוף גורמת להרגעת המחשבות, וזה מאפשר להתקף החרדה לעבור.

  5. לפנות לטיפול פסיכולוגי כדי להבין את המנגנון שעומד מאחורי ההתקף. למה נוצר פער בין הגוף לנפש? איך אפשר לטפל בו?

הטיפול הפסיכו-יוגי נותן מענה מצוין להתקפי חרדה, כי הוא מביא בחשבון את המצב הגופני והנפשי כאחד. בנוסף הטיפול מלמד איך להתמודד עם ההתקפים בזמן אמת, מאתר את הפער שנוצר ומתקן אותו. אז אם בא לכם להשתיק את האזעקה, צרו קשר עוד היום 0532809660.

יחד נמצא את השלט המתאים שיכבה את האזעקה אחת ולתמיד.

32 צפיות
bottom of page