top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

אהבה


הילה נפתלי - אהבה

מה היא אהבה? האם יש הבדל בין התאהבות לאהבה? מה היא תלות? האם אהבה ותלות הן אותו דבר?

אני די בטוחה שאין עוד נושא שמעסיק גברים ונשים באותה מידה כמו אהבה. כן, כן, גברים ונשים!

למה? מה הדבר הזה שגורם לכולנו להתנהג מוזר, לעשות שטויות או להרגיש חזקים ובעלי יכולת אין-סופית? בואו נעשה סדר בבלגן.

מה היא התאהבות?

התאהבות היא הפרפרים בבטן, ההתרגשות האין-סופית, המשיכה המטורפת והבלתי מוסברת, המוח הלא מתפקד, החיוך המפגר שיש לנו על הפנים כל היום וחוסר היכולת לישון, להתרכז ולדבר ברור כשאנחנו נמצאים בקרבת האדם שיוצר אצלנו את התחושות האלה. התאהבות לא מחייבת היכרות, והיא יכולה לקרות לנו בפתאומיות מפתיעה ללא אזהרה מוקדמת.

מה היא תלות?

תלות היא חוסר היכולת שלנו לתפקד עצמאית ללא חיזוק מצד אדם אחר. כלומר כשהתפקוד שלי נפגע כי אין לי יכולת לראות את עצמי נפרדת מאדם אחר, אני במצב של תלות. לפעמים התלות הופכת לקיצונית כל כך שללא אישורים מהצד השני אני לא מרגישה יפה, נחשקת, בעלת יכולת, נאהבת או שבכלל מגיע לי לנשום ולחיות. לדוגמה, אישה שבעלה מתעלל בה נפשית ו/או פיזית והיא נשארת בסיטואציה היא אישה שפיתחה תלות. גבר שזקוק לאישה שהוא יכול להתעלל בה הוא גבר שתלוי באישה באותה מידה. שניהם פיתחו תלות זה בזה, ולכן פעמים רבות הם מתקשים להיפרד. במקרה כזה לא ניתן לדבר על אהבה, אלא קיימת תלות שבאופן שגוי נתפסת כאהבה. הגבר מפחד לאבד את הקורבן שלו כשם שהאישה מפחדת לאבד את מי שמתעלל בה, כי הזהות האישית של שניהם נעשתה תלויה באדם האחר. זאת הסיבה האמתית שלזוג כזה קשה להיפרד, ולא בגלל אהבה, כפי שחושבים לפעמים באופן מעוות.

מה היא אהבה?

אהבה מחייבת היכרות מעמיקה עם הצד השני. לכן הביטוי "אהבה ממבט ראשון" שגוי. הביטוי הנכון צריך להיות "התאהבות ממבט ראשון".

התאהבות יכולה להיות פתיחה מהממת לאהבה שתבוא אחריה, אך בניגוד להתאהבות אהבה מחייבת היכרות לפני שתוכל להתפתח. כדי להיות מסוגלים להכיר אדם אחר באמת אנחנו צריכים שלושה דברים עיקריים:

  1. זמן – ככל שנבלה יותר זמן עם אדם אחר, נשאל שאלות ונתעניין בזווית הראייה שלו, כך נכיר אותו טוב יותר.

  2. היכרות עצמית – ככל שאני מכירה את עצמי טוב יותר, כך אני יכולה להסביר לאדם מולי מה אני רוצה בחיים, מה גורם לי להרגיש טוב וכדומה. בנוסף, הסיכוי ליפול למערכת יחסים של תלות קטנה משמעותית. אדם שמכיר את עצמו היטב יודע לעשות הפרדה ברורה בין הרצונות והרגשות שלו ובין הרצונות והרגשות של אדם אחר.

  3. רצון להכיר – אהבה יכולה להתפתח אך ורק אם יש בנו רצון להקשיב, לדעת ולבלות זמן עם האדם האחר. אם אין בי רצון להשקיע בצד השני, אנחנו נישאר בתלות או בפנטזיה. זה הדבר העיקרי שגורם לחלק מהאנשים להיות בזוגיות לא מוצלחת, להיתקל בקשיים במציאת זוגיות או ליפול לתלות. חשוב להבין שללא רצון אמתי לא מתאפשרת אהבה וגם לא זוגיות בריאה.

מה מונע מאהבה להתפתח?

חרדה, התמכרות והקשבת יתר למה שמקובל חברתית. שלושת הנושאים האלה גורמים לנו לצלול לפנטזיה ולתלות שמונעות מאתנו לראות מי נמצא מולנו באמת. כתוצאה מכך אהבה לא יכולה להתפתח.

בעולם שלנו שבו כולם ממהרים ולכן מדלגים על שלבים יש לאהבה נטייה להידחק לפינה. כתוצאה מכך מתפתחות מערכות יחסים שבנויות על פנטזיה ותלות.

חשוב להבין שמי שחשובה לו מערכת יחסים זוגית בריאה עם אהבה צריך לקחת את הזמן. מי שאין לו זמן צריך להביא בחשבון שהסיכוי ליפול לזוגיות תלותית ו/או פנטזיונרית גדל משמעותית. לאנשים כאלה אני רק יכולה לאחל שהבלון לא יתפוצץ. מצד אחר, ראיתם פעם בלון שלא מתפוצץ בשלב מסוים?

זכרו: אפילו אימא מקבלת מהטבע 9 חודשים כדי להכיר את העובר שלה לפני שהיא צריכה לטפל בו. הזמן הזה ניתן כי גם הטבע מבין שאהבה לא יכולה להתפתח אם לא מקדישים לה זמן.

אז תקדישו לה זמן. מגיע לכם!

91 צפיות
bottom of page