top of page
  • תמונת הסופר/תהילה נפתלי

התמכרות – כשמרגישים שטובעים


הילה נפתלי - התמכרות

למה אנחנו מתמכרים? למה אנחנו מרגישים טוב כל כך ואז רע כל כך? למה אנחנו ממשיכים לטבוע למרות שאנחנו מנסים לשחות בכל הכוח?

הבסיס של כל התמכרות הוא כאב – כאב עמוק שגרם לחור בלב שלנו, ואנחנו מנסים לסגור אותו בכל דבר אפשרי כדי שלא נצטרך להסתכל עליו. ככל שאנחנו מנסים לסתום אותו יותר, כך החור שלנו הולך ומתרחב עד שאנחנו מרגישים שכל הגוף והנפש שלנו מלאים בחורים, והכנסנו את עצמנו למעגל סיוט אין-סופי שמטביע את כל המהות שלנו.

הסכנה הגדולה ביותר היא להתכחש למה שאנחנו עושים ולא לקחת אחריות על המעשים שלנו. הסכנה היא להגיד לעצמנו ולסובבים אותנו:

"אני לא מכור", "אני יכולה להפסיק", "אני פשוט לא רוצה", "טוב לי", "אני יכולה לבד", "מחר אני אפסיק באמת".

למה התמכרות גורמת להרגשה טובה כל כך?

כי בהתחלה יש הקלה משמעותית בכאב. לא משנה אם אנחנו עושים שימוש בחומרים כגון סמים, תרופות מרשם, אלכוהול, או מסיחים את דעתנו בהתנהגות אובססיבית כגון הימורים, משחקי מחשב, צפייה בסדרות, צפייה בפורנו, סקס. הכאב אכן מתרחק ואנחנו מצליחים להרגיש אותו פחות. זה נותן הקלה משמעותית, ולכן אנחנו מתחילים לחזור על אותה פעולה שוב ושוב.

מכאן מגיעה גם ההרגשה הרעה.

כיוון שאנחנו לא באמת מתמודדים עם השאלה מה כואב לנו, למה ואיפה כואב לנו, אנחנו בעצם מחמירים את מצבנו. ברגע שאנחנו מפסיקים את הפעולה או את השימוש האובססיבי, הכאב חוזר ומחמיר. זה גורם לנו להגביר עוד יותר את ההתנהגות האובססיבית או את השימוש, וזה יוצר מעגל סיוט אין-סופי שמשתלט עלינו ומוסיף לכאב שלנו.

למה קשה להפסיק לטבוע?

כי הכנסנו את עצמנו לתוך מערבולת אין-סופית, ובלי יד מושטת שתעזור לנו לצאת ממנה לא נצליח לשחות לפני השטח ולהרים את עצמנו חזרה לקרקע בטוחה ויציבה.

זכרו! לפני הכל צריכה לבוא התובנה שאנחנו טובעים. אי אפשר לצאת ממערבולת בלי להבין שהיא זו שמטביעה אותנו.

הצעד הראשון הוא תמיד להודות שיש בעיה ולהבין שאנחנו חייבים עזרה. לאחר מכן מתחילים לצעוד יחד, צעד אחר צעד, עם האדם שעוזר לנו להישאר בתהליך.

הטיפול הפסיכו-יוגי עושה את הצעדים האלה באמצעות השילוב בין פסיכולוגיה לתרגילי מדיטציה וריכוז שונים. התמכרות או שימוש אובססיבי מהווים תמיד קושי בגוף וגם בנפש, ולכן הטיפול חייב להתייחס לשניהם. לעזרה צרו קשר: 0532809660

31 צפיות
bottom of page